Rudies och konsten att leva livet

Om att vara fru till en, mamma till tre, hobbybonde och barnmorska.

2016 avslutas med plusgrader.

Kategori: Allmänt

Mer plusgrader. Takdropp. Jag och Petter gick ut i skogen på morgonen, så som alla andra mornar, men idag en längre en. I övrigt en lugn och skön dag, nu börjar kvällsförberedelserna.

Regnet pågår.

Regn. Massa regn när jag gick ut i skogen med Petter i morse. Massa regn och en av tupparna har skadat en höna. Arg blir jag. Tuppen får bli gryta. Jävla skittupp.

Vincent verkar stå och balansera mellan en lunginflammation och ingen lunginflammation. Just nu bedömer jag det som ingen och hoppas han blir bättre. Preppar honom med Ellies gamla astmamediciner och ber honom spela tv-spel sittande istället för liggande. Ellie och Vincent har fortfarande lätt feber, bara 38 grader. Ellie kan också bli supersjuk när som helst, men än så länge inga symtom som jag känner är akuta, men ska ändå ringa in bara för att ha rådfrågat. Svårt det här när hon har ny behandling som jag är obekant med. Jag och alla andra. Hade hur som helst velat prata med läkaren om vad som kommer härnäst för Ellie. Mer Mabthera eller inte? Typiskt att sånt här alltid uppkommer på en fredag eller innan storhelg. Så här är det hela tiden.

Så här mysigt har vi det också, trots sjukor, dumtuppar och regn. Iris trivs verkligen bra med Petter. "Lilla gumman" kallar hon honom och brer om honom med filtar, tjuvger honom pepparkakor och smeker hans mjuka öron.

2016- skitåret med alla fantastiska resor.

Kategori: Allmänt

Om jag inte räknar med alla mina miljoner Umeåresor så har jag rest bort sju gånger i år. 7! Fattar inte hur jag hunnit. 2016 har varit ett enormt tungt år psykiskt och utan alla resor tror jag inte jag fortfarande mått okej idag.

Nu fokuserar vi på det som varit bra, det vill säga resorna.

Jag och Ellie började året med att bli medbjudna till Stockholm av stiftelsen Min Stora Dag. Ellie fick välja kalaskläder på Lindex, vi fick bidrag till mat (så vi unnade oss att gå på restaurang Räkan och käka lyxmiddag), vi bodde på hotell mitt i stan, fick åka limousine runt hela Stockholm (även genom Stureplan, haha, once in a lifetime) och slutligen traska in i Stockholms slott och fika prinsesstårta och saft med prinsessan Madeleine och hennes dotter Leonore.

Jag och John följde upp denna Stockholmssväng med en bara för oss. Vi bodde på underjordshotell, shoppade secondhand, drack happy hour bärs för 24 kr samt såg showen Pattarna i taket med systrarna Kronlöf.

I maj drog vi på kompissemester till Prag. Vi var lovade regn hela veckan men solen strålade på oss. Vi hyrde en takvåning centralt och strosade runt hela dagarna och kvällarna. Åt fantastiskt god mat, drack öl och hämtade oss efter en hektisk vår. Prag var verkligen så bra som alla säger.

Mitt Umeåflängande tog en paus under sommaren, då hade jag hunnit vara där fem gånger under vårterminen. Umeåveckorna är svåra för mig, för jag tycker det är jobbigt att lämna hemmet men samtidigt innebär tiden i Umeå ren lyx för mig. Allt roligt jag får lära mig, alla långa sköna kvällar utan måsten. Jag vet inte om jag hatar eller älskar att åka dit.

Under sommarlovet åkte vi med barnen till Danmark. Vi flög till Köpenhamn och hyrde sedan bil och körde till Legoland. Vi var inte borta många dygn men hann uppleva massor och bodde så fint.

En riktig impulsresa hann vi också med. Det som var tänkt att bli en tältnatt någonstans längs Luleåälven blev en weekend med motorcykel till Bodö i Norge. Vi bodde i tält i fjällen och hyrde lägenhet i Bodö. Fick tag i en kapten och båt som kunde ta oss ut på Torskfiske och vilket fiske! Vi slog rekord med torsken på 18 kg som jag drog upp efter mycket kämpande. Vi stannade igen vid Saltströmmen på hemvägen, där fiskade vi sej som vi halstade till lunch över en eld. Sista natten tältade vi i en helt otrolig dal, allt med denna resa var helt drömskt.

Efter sommaren fanns det, på något konstigt sätt, fortfarande pengar över. Då bokade vi en Greklandscharter hela familjen. Vi flög till Rhodos och levde all inclusive. Badade hela dagarna, åt god mat och besökte staden och vattenland. Det var verkligen en behövlig resa tillsammans efter all tid ifrån under året.

Resandet tog dock inte slut där. En "ledig" vecka i mitt shema innebar att det bokades in ännu en weekend, denna gång till London. Åter igen hyrde vi lägenhet, hängde på stan, åt god mat och upplevde. Åter igen hade vi vädret på vår sida. Vi har inte bara rest mycket under våra resor, vi har också haft tur med det mesta. Boenden, väder, flyg, sällskap och allt.

2017 kommer på inget sätt innebära resor så som 2016, men jag hoppas det blir ett bättre år rent generellt istället. Jag har märkt på sociala medier att jag är långt ifrån den enda som upplevt 2016 som ett ovanligt drygt år.