Rudies och konsten att leva livet

Om att vara fru till en, mamma till tre, hobbybonde och barnmorska.

Södra strand.

Kategori: Allmänt

På södra hamnplan i stan bygger kommunen upp en strand varje sommar. De täcker hamnplattan med sand, ställer upp solstolar, palmer och små kiosker där de lånar ut gratis sportutrustning. Bredvid har de ramp för kickbikes, vattenlek, pingisbord och utrymme för inlines, cykling och skateboard.

Idag åkte vi dit med kidsen. Vi spelade spel, volleyboll, åt glass, solade och provade på inlines. Vincent hade med skateboarden men tyckte om inlines mer, Iris körde hårt med kickbiken, Ellie sprang i fontänerna. Barnen var hur nöjda som helst, älskar Luleå för att det erbjuds såna här härliga gratisaktiviteter.

Helt genomsvettiga gick vi till Waldorf, barnen ville besöka restaurangen med fiskarna. Vi åt tills vi storknade och åkte sedan hem och byggde på stallet. Perfekt fördelning.

Att komma hem.

Kategori: Allmänt

Så fantastiskt att få träffa barnen. Iris har suttit som ett klistermärke på mig sedan igårkväll när vi klev över tröskeln. Barnen kastade sig över presenterna och undrade varför de inte fick mer. I slutändan (de fick kläder, fidget spinners, leksaker, kniv och hårgrejer) tyckte de att en påse med diverse snabbkaffe och te och strösocker som jag och Malin plockat på oss från de olika hotellen vi besökt var den bästa presenten. Såklart var det det.

Idag har vi plockat, städat, diskat och tvättat vår packning. Strykt fåren över mulen och klappat på kalkonerna. Vi har hängt med barnen, åkt på stranden där de fångade ungefär sjutusen minigrodor.

På kvällen gick vi ut och byggde lite på stallet. Vi hade hoppas på att typ Extreme Homemakeover hade varit och fixat allt medan vi var borta men så var det tyvärr inte.

Sista semesterveckan för mig nu, fy fan.

Dag 8- Hem, hem, hem.

Kategori: Allmänt

Vi hyrde en pytteliten sovstuga i Kautokeino, inte mycket större än ett utedass. Och med hasp på dörren. Gott sov vi!

När vi vaknade åt vi frukost och fortsatte vår resa hem. Passerade gränsen mellan Norge och Finland och pausade i en finsk sjö för lite rast och fiske, men blev nästan uppätna av bromsar.

Nu börjar vår resa leda mot sitt slut. Den här veckan har bjudit på många helt oförglömliga upplevelser. Vi har rest mellan ett superfattiga land till ett av det rikaste (vilket innebar att all mat och dryck blev fem gånger dyrare från en minut till en annan). Vi har passerat landsgränser som inneburit timmar av gränskontroller och andra landsgränser som varit helt obevakade. Vi har växlat mellan flera olika språk och hanterat fyra olika valutor. Kört genom miljöförstörda områden och bördiga dalar. Sovit i tält och på lyxhotell. Växlat mellan att äta rysk kaviar till konservburkar på öppen eld. Träffat intressanta människor. Vi har varit en vecka i midnattssolens och samernas land, sett ungefär tvåtusen renar, fiskat i hav och sjöar. Det har varit kontrasternas resa.